very happy to receive and publish this paper, authored by the name of Amadeo Riva Castaneda, aficionado of Milan. We stress our
in the text and the call to defend our beloved fiesta brava.
SOME REASONS TO DEFEND OUR afición bullfights
Year after year, the number of foreigners from countries with no bullfighting tradition che,visitando la Spagna, si interessano alla corrida: e fra questi tanti italiani. Chi li osserva dall’esterno, può giustamente domandarsi: come è possibile che in Italia persone di buon livello culturale accettino senza incertezze la messa a morte di un animale e che spendano fior di denari per presenziare a uno spettacolo così sanguinario? Ciò è moralmente accettabile? E poi,dal punto di vista etico, è difendibile l’idea che il matador, per concludere il suo lavoro , metta a repentaglio la propria vita?
I moralisti, nei secoli scorsi, have always condemned the spectacle of bullfighting because man should not stoop to the level of the beast. "Today," writes the French philosopher Francis Wolff, "the criticism was reversed: the fighting man, degrades the animal. The convictions of the bullfight are made in the name of the respect due to animals, not humans. " The animal increase, day by day, their influence on public opinion in Western Europe. They, indeed, need not strive too much: are all witnesses of how the animals are mistreated and commodified: just look at conditions under which chickens are reared and pigs for human consumption.
But in homage to the new principle, which states animals are carriers of rights, animal rights are all lumped together: in their speeches put together hunting, vivisection, factory farming and bullfighting, not distinguishing, for example, between the living conditions of pigs (terrible) with those of the bulls lidia (best possible), between the death of bulls in the arena and the anonymous calves and moving in slaughterhouses and forgetting that although an animal is not a cos is not even in the totemic animal with a capital A, and that can not be compared to 'man.
The fighting bull is not a thing, is not similar to Man and is not, nor the passive victims of men: the bull is a being endowed with a unique personality , that must be addressed by the man with the respect due to its unique characteristics.
to judge calmly bullfighting bulls submit it to sufficient scrutiny of two simple rules morali: subordinare il rispetto dovuto a certi animali (come i tori) a quello dovuto agli uomini e adeguare la nostra condotta alla considerazione che dobbiamo alla loro natura intrinseca .
“La corrida”, sottolinea il professore Wolff, “non solo rispetta questi principi, li concentra”.
Chi osserva il fenomeno (in verità anacronistico) della corrida si pone però un’altra domanda: che senso ha, nel ventunesimo secolo, affrontare un toro per ammazzarlo?Perché un giovane decide di dedicarsi professionalmente a questo strano mestiere? The answer is this: the young, to unlike the old, tend to want to deal with dangerous situations despite natural fear trying to drown, if reassuring flaunting themselves and, if possible, before peace their friends (despite the potential unexpected: the horns, wounds, death ...). Among them, the guys who decide to become professional bullfighters do not only to attract the admiration of all but also to win glory and (rightly) wealth. But there
a deeper reason to kill, before a paying audience , an animal: the young bullfighter, to strengthen his character must somehow win their anxieties and , to do so, challenge the animal most beautiful and powerful that there is, the bull fighter. "You who are so strong, kill me if you can! ... And since you can not (because I'm smarter than you), it is I'll kill you."
And after the deadly thrust, the matador, for a moment, he feels an omnipotent being ...
But bullfighting is not only deadly struggle or agony come lo fu fino ai primissimi anni deNovecento. Con Juan Belmonte, il rivoluzionario, il toreo (inteso come l’azione che intraprende il lidiador per ingannare, con una cappa o una muleta, il toro) cambia radicalmente. Belmonte non si sposta quando arriva la bestia, come erano soliti fare tutti i toreri fino ad allora, ma inchioda le scarpette nella arena e con un gesto elegante delle braccia fa girare il toro intorno a sé due, tre, quattro, cinque volte. Ed è proprio in quei momenti che il toreo diviene in arte , parola che per definizione significa dare forma umana alla materia grezza (nel caso del torero fornire un senso estetico ai propri movimenti nell’affrontare la carica cieca, istintiva, grezza del toro…).
Attenzione però a un particolare sostanziale: quando dico toro, intendo un animale integro, non sottoposto cioè (come purtroppo succede) a particolari manipolazioni di tipo genetico, farmacologico o meccanico, leggasi, in quest’ultimo caso, le operazioni per l’ afeitado (taglio o adeguamento) delle corna.
In questi anni lo spettacolo che ci appassiona è minacciato non solo dalla moderna sensibilità sociale e dalle campagne ideologiche promosse da diversi gruppi politici e dagli animalisti , ma lo è soprattutto dalla miope gestione della fiesta brava da parte di impresari vecchi che conducono i loro affari con metodi ormai obsoleti, interessati soltanto al guadagno; da personaggi provenienti da altre attività che con i loro soldi acquistano partite di vacche e sementales da un famoso allevatore dei cosiddetti tori artisti (cioè docili, miti) per diventare , da un giorno all’altro, ganaderos e potersi pavoneggiare davanti ai loro amici e conoscenti, and apoderados that advise their fighters to deal exclusively bulls guarantee (read bulls not particularly strong or aggressive).
Obviously, in these conditions the faenas tend to resemble one another and produce all the spectators a sense of boredom, entertainment déjà vu. The bullfighter that moves, moves that may bore the audience.
If this bad habit, add the effects of the economic crisis that hit particularly Spain, already torn apart because of the controversy policies on the prohibition of bullfighting shows in important regions such as Catalonia, it is understandable why so many people has turned his back to the arenas and because last year is reduced the number of fights around the country. In these
(depressing) circumstances, it is necessary that the aficionados (for people living bullfighting paying the ticket, like us) will react and become more demanding with the "bull" (the professionals, those who live of bullfighting) to force them to return to fiesta brava the emotion that causes faena an artistic, but made against a bull in possession of all his attributes.
The bullfighter performs in front of an animal movements superfine weak (or weakened ...) does, if anything, the art of dance is not the art of Tore: the future of the fiesta brava could, in this case, be at risk.
Cleave, then, the bull is 's commitment that should take over, fans English, French, Mexican, Peruvian, Italian, in short, all the fans in defense of their afición (as us ha suggerito di fare il Premio Nobel 2010 della Letteratura il saggista e romanziere peruviano Mario Vargas Llosa).
Nel nostro piccolo, diamoci da fare per dare il nostro contributo alla sopravvivenza di questo spettacolo di coraggio, di bellezza e (si spera) di verità.
Amadeo Riva Castaneda
(foto Ronda - Ceret)
0 comments:
Post a Comment